پیوست ویژه نامه ی «زبان، هنر مفهومی و چرخش زبان شناختی در هنر»
این تصویرها از مجموعهی هنر بهمثابهی ایده بهمثابهی ایده (Art as Idea as Idea) جوزف کاسوت انتخاب شدهاند. در این آثار مدخل واژگانی یا معنیِ لغتنامهای هر نشانه/مفهوم، مقابل آن در پسزمینهی سیاه نگاشته شده است. شاید ایدهی برسازندهی اثرهای این مجموعه، بیش از دیگر نمونهها، در “رنگواژهها” نمودار شده باشد. در نظر داشته باشید که این آثار در وهلهی نخست دیداری هستند، و در بسیاری از اثرهای دیداری، درک و دریافتِ دیداریِ “رنگ”، نقشِ معنیداری در تکوین تجربهی بصری دارد؛ بااینحال کاسوت در آفرینش یک “اثر دیداری” بهجای “رنگ”، “رنگواژه” را به “چشم” میآورد، و با این کار “حظِ “بصر” را بهکلی وامدارِ پردازش زبانی و درکِ معنیشناختی میکند.
بهچشم آوردنِ صورتبندی زبانیِ بخشی از “مفهومِ” یک چیز بهجای “مصداقِ” آن احتمالاً از سرراستترین نمودهای هنر مفهومی باشد.